Hi! Enjoy Your Visit Here
Peringatan
Welcome to my blog. Before anything else please follow these rules : No ripping, spamming, and any type of childish acts. Respect is a must.
Navigations

Profile Blog Links Joined Credits
I am ME
Name : Shiro
Heart Status : Taken
#Melepaslah korang *perasan*

Doing...
Blogging All Day

Tagboard

Kenangan Lalu
Disember 2010 | Januari 2011 | Februari 2011 | Mac 2011 | April 2011 | Mei 2011 | Jun 2011 | Julai 2011 | Ogos 2011 | Disember 2011 | Januari 2012 | Mac 2012 | November 2012 | Disember 2012 |

82% Pasangan Lebih Mementingkan Rakan-Rakan Daripa...
Entri Khas Raya 2011: 7 Tips Beraya di Rumah Si Di...
6 Tanda Anda Terlebih Memberi Cinta
Mengapa Wanita Memerlukan Lelaki
Andainya Lelaki Mengerti
Puisi VIII : Rinduku Pada Bulan
Andainya Perempuan Mengerti....
Cerita Cinta X: Warkah Buatmu
Cerita Cinta IX : Tulang Rusukku
Seorang Pun Tak Terjaga

Music

Megumi Hayashibara - Trust You (OST Shaman King)

Perhubungan Juga Seperti Roda
Written at Isnin, 12 Disember 2011 | back to top

Assalamualaikum kepada semua readers All About Love...


Dr rasa kita semua mungkin pernah mendengar bahawa kehidupan kita adalah seperti roda yang berputar.Sekejap berada di atas dan sekejap berada di bawah.Proses itu akan berulang-ulang seperti
roda yang berputar tanpa henti.

Bergitulah jua hubungan kita dengan pasangan.Ianya sama seperti kehidupan yang kita lalui.Kadang-kadang kita rasa gembira dengan pasangan kita.Tetapi ada masanya kita merasa sedih.


Macam-macam boleh berlaku ketika dalam berpasangan.Ketika 'roda' berada di atas,segalanya adalah kebahagiaan.Kita merasa gembira apabila dapat berjumpa bersama si dia,berjalan bersama-sama,menonton wayang bersama,berkongsi masalah dan cerita,dan meluangkan masa bersamanya.

Tetapi,apabila 'roda' berada di bawah,segalanya adalah kesedihan.Mungkin di sebabkan berlakunya perselisihan faham,terasa dengan sikap pasangan atau berkecil hati yang menyebabkan hubungan tidak manis dan hambar.Pada waktu itulah,kita baru menyedari bahawa tidak segalanya indah dalam berpasangan."Langit yang cerah tidak akan sentiasa cerah tanpa hujan dan mendung".

Bagaimana menghadapi ketika "roda" berada di bawah?

Setiap yang berlaku ada hikmahnya yang tersendiri.Allah SWT tidak menurunkan hujan untuk menyusahkan hambaNya.Tetapi,adalah untuk kebaikkan hambaNya jika mereka mengetahui.Hujan yang turun adalah menyuburkan hasil tanaman,membasahkan tanah yang kering-kontang dan agar hambaNya dapat minum air yang diturunkan ke bumi.


Begitulah juga dengan keadaan apabila anda sedang mengalami masalah dengan pasangan anda.Apa yang berlaku mesti ada hikmahnya yang tersendiri.Pada waktu inilah anda perlu menilai perhubungan anda agar ianya dapat diperbaiki.Antara yang anda boleh lakukan adalah :-
  1. Muhasabah diri - Ambil peluang ini untuk muhasabah diri dan menilai diri anda.Cuba selidik semula sepanjang perkenalan,adakah anda pernah menyakiti hatinya??Adakah anda pernah membuat dirinya terasa,berkecil hati atau anda pernah berselindung sesuatu daripadanya??Selidik dan imbas kembali kesalahan-kesalahan yang pernah anda lakukan.
  2. Perbetulkan mana yang silap - Dalam muhasabah diri tu,sudah semestinya anda akan jumpa beberapa kesilapan yang pernah anda lakukan.Perbetulkan kesilapan itu,dan jangan ulangi semula.Walaupun anda tahu dia melakukan kesilapan kepada anda,perbetulkan diri dahulu sebelum memperbetulkan orang lain.
  3. Memohon maaf dan sedia memaafkan - Setiap kesalahan yang dibuat,jika anda ada terkasar bahasa,terlepas kata,mohon maaflah dari pasangan anda.Setiap insan sudah semestinya akan membuat kesilapan.Jalan yang terbaik adalah memohon maaf kepadanya.Namun begitu,anda juga perlu sedia memaafkan pasangan anda sekiranya dia memohon maaf kepada anda.Janganlah berdendam hati atau menyimpan hasad dengki kerana ianya amat menyakitkan.Maafkan kesalahannya agar anda merasa lega dan terlepas daripada amarah didalam dada.
  4. Jadikan apa yang berlaku untuk mematangkan perhubungan anda - Seperti yang dr katakan tadi,setiap yang berlaku ada hikmahnya.Pasti ada kebaikkan yang tersendiri.Ambil iktibar dari masalah tersebut agar ianya tidak berulang lagi dan dapat mematangkan perhubungan anda.Sekiranya perkara yang sama berulang kembali,ambillah jalan yang betul untuk selesaikan masalah tersebut agar ianya tidak menjadi lebih parah dan semakin teruk.
Apabila 'roda' sudah kembali di atas..


Dr tertarik untuk berkongsi sebuah kata-kata dari cerita Syurga Cinta









Tidak semestinya kesulitan yang dialami itu akan kekal selama-lamanya.Sudah semestinya kita akan berjumpa dengan kegembiraan dan kebahagiaan.


Tetapi jika anda berjaya mengharungi situasi ketika "roda" berada di bawah,jangan mudah lupa diri.Beringatlah ketika anda sedang bersedih,ketika anda berada dibawah.Jangan terlalu gembira dengan kesenangan yang diperoleh.Bersyukurlah kepada Allah SWT,kerana mengeluarkan anda daripada kesulitan yang dihadapi.


Anda perlu ingat,roda sentiasa berputar.Akan tiba masanya juga,anda akan kembali ke bawah semula.Pada ketika itu,kegembiraan tidak bermakna lagi.

Oleh itu,walau di mana keadaan anda berada,beringat dan bersyukurlah kepada Allah SWT.Setiap yang berlaku ada hikmahnya.Gunakan peluang yang ada dengan sebaiknya.mudah-mudahan perhubungan itu akan kekal buat selama-lamanya.InsyaAllah....